Inhoud site

Meerdaagse fietstocht augustus 2012

Van 14 t/m 16 augustus 2012 hebben we een 3–daagse fietstocht georganiseerd in Drenthe. Er waren 19 deelnemers. Hierna vind u de foto's en de verslagen van een aantal deelnemers.

Dag 1
Op dinsdag 14 augustus verzamelden de 19 deelnemers zich op het kerkplein aan de Heumenseweg om gezamenlijk naar Westerbork te vertrekken. De weersverwachting voor de komende dagen was prima. Met 5 auto’s gingen we op pad. Bij ’t Harde werd een koffiepauze gehouden, waarna de reis werd voortgezet. Om 11.30 uur kwamen we aan bij hotel Golden Tulip. Hier was even tijd voor een verfrissing. Diegene die een fiets gehuurd hadden moesten deze bij de fietsenhandel in het dorp afhalen. Terug bij hotel, kon er op het terras aangeschoven worden voor een uitgebreide lunch. Toen iedereen te veel gegeten had gingen we in twee groepen op pad. 1 groep ging voor een fietstocht van ca. 35 km en de tweede groep begaf zich naar het voormalig kamp Westerbork. Dit bezoek maakte veel indruk. De getallen zijn bijna niet te bevatten. Er werden tussen 1940 en 1945 102.000 Joden, Sinti’s en Roma’s naar de concentratiekampen gedeporteerd. Er zijn maar weinigen terug gekeerd. Na de wandeling over het terrein werd in het restaurant bij het museum een verfrissing gedronken, waarna we terug naar het hotel gingen. Er moest nog ingecheckt worden, maar in no time had iedereen zijn kamersleutel en kon de bagage naar de kamer gebracht worden. Om 19.00 uur werd er aangeschoven voor een uitstekend diner. ’s Avonds werden op het terras nog een paar drankjes genuttigd en sterke verhalen verteld. Het was een prima begin van onze 3 - daagse.
Anny.

Dag 2
Na een nacht slapen in mooie schone hotelkamers was er om 8.30 uur een uitgebreid ontbijt buffet.Na het ontbijt stapten wij op de fiets rond 9.45uur.Allemaal hadden we goede zin en het ritme zat er al gauw in, het was dan ook prachtig fietsweer Door bos en langs weide volgden wij een mooie route en genietend van 't fietsen kwamen we na 14 km.in het plaatsje Spier aan,waar wij een koffiepauze hadden bij het van der Valkhotel.Lekker koffie met gebak, dat smaakte.Een half uur pauze en daarna de fiets weer op om naar het Planetarium in Dwingelo te gaan dat was ook nog zo'n 15 km. Daar werd om 13 uur geluncht op het buitenterras,een lunchbuffet.Je had daarna de gelegenheid wat rond te kijken om daarna om ongeveer 14.30 uur weer op de fiets te stappen en zittend op ons fietsje door het Dwingelerveld door bos en heide weer terug naar het hotel te fietsen.De hei was prachtig.Op de terugweg werd er nog even bij van der Valk in Spier een pauze ingelast voor een drankje+toilet,het was warm en we hadden inmiddels 47 km.er op zitten.Daarna fietsten wij in een stuk door naar ons hotel en waren lekker moe.We hadden uiteindelijk 64 km. die dag gefietst en waren om 18 uur terug.Om 19 uur kregen wij een smakelijk 3 gangenmenu en al gauw na de maaltijd begon het te onweren en flink te plensen.Mede hierdoor werd er'' binnen" door de meeste deelnemers gekaart of wat gepraat en gedronken,het bed was ook lekker.
Al met al een leuke dag
José

Dag 3
Slecht geslapen wegens onweer, om 7 uur opgestaan, de koffer ingepakt.  Goed rondgekeken, niks vergeten? De fiets uit het schuurtje gehaald voor de rit naar Orvelte. Inmiddels was het half 9, tijd om te ontbijten.Het ontbijt was voortreffelijk, er ontbrak niets. Met allemaal een veel te dikke buik de fiets op, op weg naar Orvelte. Orvelte is een mooi museumdorp met prachtige oude boerderijen waarin oude ambachten te zien zijn.Om half 11 aangekomen en toen eerst koffie gedronken bij de Schenkerij en daarna het dorp helemaal bekeken.Half 1, tijd voor de lunch in de Schenkerij. De tafel heerlijk gedekt, met brood, kaas, ham, krenten- en suikerbrood, en een appeltje voor de dorst. Wat niet op was mochten we in een papieren zakje meenemen want, we moesten nog de fietstocht van 25km afmaken. In de Schenkerij was een tentoonstelling van de schilder Henk Renting. Om half 2 weer terug naar Westerbork.Toen we in het hotel aankwamen, kregen we koffie met Drentse koek. Daarna naar de fietsenmaker om de huurfietsen terug te brengen, daar werden we opgehaald met auto’s om terug te gaan naar Alverna.Toen we in Alverna aankwamen, kregen we nog een diner bij de Markies. Het was erg lekker en gezellig. Daarna afscheid van elkaar genomen en ieder ging zijn eigen weg. Ik heb zin in volgend jaar!!