Inhoud site

Meerdaagse fietstocht augustus 2013

Dinsdag 13 augustus 2013.

24 personen stonden op 13 augustus om half 9 bij de kerk van Alverna. Deze was echter dicht, want ¾ van de kosters gingen mee.Gepakt en gezakt, gelakt en beplakt, met de fiets op de drager of in de bus van Ruud Holland. Wel een leuk gebaar van Ruud. Na alles geladen te hebben in de auto’s, op naar Diessen “Hampshire Hotel-Auberge de Hilver “. Daar stond de koffie klaar (zonder koek), Dat hadden we nog te goed. Daarna op de fiets, onder begeleiding van voorop Piet en Hans. Die soms het verkeer even lam legden, zodat we veilig konden oversteken. Na een paar uur trappen, met soms een snufje regen, kwamen we aan bij “De Gelagkamer” in Oirschot, waar we een prima lunch kregen voorgeschoteld. Hierna verder door het mooie Brabantse land, totdat de billen dun en de benen moe begonnen te worden en we even moesten bijtanken. Dat hebben we gedaan bij de “Schutskuil” waar we lekker buiten hebben gezeten met een drankje. Om 6 uur waren we weer bij het hotel en konden we incheckenen ons even opfrissen voor het diner.
’s Avonds hebben we nog gezellig gekletst en sommigen een spelletje gedaan of kaartje gelegd. Na een dag van 50 km. Fietsen (misschien iets meer) met wisselende contacten word je toch een beetje familie.
Tineke.

Woensdag 14 augustus 2013.

Na een goede nachtrust in onze prachtige kamer en een verblijf in het bubbel bad, konden we lekker gaan ontbijten. Teveel van het goede. Maar goed ontbijten is belangrijk. We moeten weer de nodige kilometers fietsen. Om 10 uur zijn we vertrokken. De mannen goed uitgeslapen, maar sommige dames hebben moeite gehad met de slaap. Maar vol goede moed gaan we op pad. We fietsen door ‘n prachtig natuurgebied. Dan komen we op een prachtig uitkijkpunt, “d’n Flaestoren is 25 meter hoog.  We moeten 116 treden op om te genieten  van het uitzicht. 11 mensen waren zo moedig om naar boven te gaan. De mooie plek waar dit is, zijn de Goorbossen, waar de plant “De Gagel” groeit, die van een natte bodem houdt. Vroeger werd deze gebruikt om insecten te verjagen uit de bedstee of de linnenkast (vlooienkruid) en om bier te kruiden. De vennen De Flaes en Het Goor zijn het leefgebied van tientallen vogelsoorten. Daarna reden we door het Utrechtse Bos en De Reusel. Na 15 km kwamen we bij een “spartelvijver”voor de eerste koffiestop, midden in een natuurgebied. Daarna kreeg1 persoon spreekverbod omdat we in een stiltegebied waren. Toen was de stilte ver te zoeken. Na ± 30 km komen we in Casteren waar we de lunch gebruiken bij restaurant “Kruidenlucht “ Na stapels brood, meerdere kroketten, koffie, thee enz, te hebben gebruikt was de hongerklop voorbij en konden we verder. Rijden weer door een mooi gebied met de naam “Beleven “ en komen in Middelbeers, waar nog een consumptie bij café “De 4 Linden “ nuttigen. Ik heb daar samen met Annie een “Kletskoppen koffie “ gedronken. Nooit van gehoord, maar zo lekker ! We hebben dan 45 km gefietst. Na nog 10 km zijn we weer terug bij ons prachtige hotel. ’s Avonds wacht de barbecue! Heerlijk gegeten. Dan nog een kopje koffie en getracht een potje te rikken. Dat lukte niet zo goed, er wordt teveel gelachen en gezongen. Meedoen, oh wat gezellig. Dan moet Annie nog mantelzorg aan Henny geven. Gebadderd moet er worden. Er zijn zulke mooie banden en vriendschappen verstevigd.
Tonnie Loeffen en Ine Everkes

Donderdag 15 augustus 2013.

Alweer de laatste dag, wat gaan die dagen toch snel ! Na het ontbijt eerst uitchecken en de fiets op. We zijn onderweg even gestopt om de twee vrouwen te bewonderen die op het land werkten met het opschrift “Alsof ze nooit zijn weg geweest “ Prachtig !!!!  Na een half uurtje fietsen kwamen we bij herberg “St. Petrus“ vlak bij de St. Petruskerk. Bij de koffie was het gebak zo groot dat het met meerdere personen gedeeld werd. Als je naar binnen liep, keek je je ogen uit. Wat meestal in de kerk staat, stond hier in het restaurant. Een preekstoel, aan de muur hing de kruisweg, er stonden engelen en er lagen kerkboeken op een schapje. Heel apart. Toen we op de fiets stapten, begon het te regenen, dus iedereen de regenjas aan en we gingen verder. Bij “Etenstijd “in Tilburg kregen we een lunch met lekkere soep en een kroket, die geserveerd werd door mensen met een verstandelijke beperking. Je kon zien dat ze het met veel plezier deden. Geweldig ! Daarna weer met de regenjas aan in de richting van ons hotel. Vanwege het weer is het bezoek aan de brouwerij “La Trappe“ vervallen. Voor sommige mannen misschien een minpuntje. Maar er is in die drie dagen menig biertje gedronken, dus zo erg was dat niet. In ons hotel kregen we nog een koffie met wat lekkers en toen gingen we richting Alverna. Om 18.30 uur waren we bij Asia in Wijchen. Bij Asia danken we de organisatie voor hun inzet. De verkeersregelaars hebben óók een pluim verdiend. Er is gelukkig niets voor gevallen. Het waren geslaagde dage en voor herhaling vatbaar. We hebben allen genoten. Tot volgend jaar !!